Võta ühendust siin: tere@brandem.ee  +372 5344 9810

8 sammu, mis aitavad töökohal kohaneda

8 sammu, mis aitavad uuel töökohal kohaneda

Marie Evart

Kas oled hiljuti vahetanud töökohta? Või plaanid seda aasta jooksul teha? Sel juhul on käesolev artikkel just Sulle. Statistikaameti andmetel vahetas eelmisel aastal oma töökohta peaaegu iga viies inimene. Uue töökohaga kohanemine nõuab aega, harjumist ja energiat. Kuidas muuta uuel ametil sisseelamine mugavamaks ja kiiremaks? Nõu annab tööandja turunduse agentuuri Brandem konsultant Marie Evart.

1. KOOSTA OMA UNISTUSTE ETTEVÕTTE JA AMETIKOHA PROFIIL

Ettevalmistustega tuleks alustada juba enne uuele ametikohale kandideerimist. Selleks koosta endale sobiliku ettevõtte ja ametikoha profiil - pane kirja, milline oleks ideaalne tööandja. Mõnikord on lihtsam kui teed seda n-ö tagurpidi - koosta nimekiri omadustest, tingimustest, normidest, käitumisest ja muust, mida sa oma tööandja puhul kindlasti ei soovi näha. Võimalik, et välistad mõned tööandjad juba selle järgi, milliseid tooteid nad müüvad ja milliseid sõnumeid ühiskonnale saadavad. 

2. MÕTLE, KAS SEE TÖÖPAKKUMINE IKKA SOBIB SULLE...

Kui näed tööpakkumist, mis pakub huvi, siis loe enne kandideerimist tööpakkumine hoolikalt läbi ja võrdle seda eelnevas punktis kirja pandud nimekirjaga. Uuri välja ka info, mida tööpakkumises kirjas ei ole (näiteks ettevõtte veebilehelt). Kui tööandja puhul esineb nähtusi, mis on Sinu n-ö mustas nimekirjas ja välistavad sellises ettevõttes töötamise, siis hoolimata muude asjade (palk ja muud hüved) sobivusest jäta see pakkumine sinnapaika. Vastasel juhul on tõenäoline, et oled peagi rahulolematu ja suundud uue tööandja otsinguile.

3. TÖÖINTERVJUU ON AEG KÜSIMUSTE ESITAMISEKS!

Klassikaline tööintervjuu on kahepoolne tutvumise protsess, mille käigus nii tööandja kui töövõtja otsivad vastust küsimusele, kas teine pool vastab varem ettekujutatud profiilile. Kui tegemist ei ole grupiintervjuu, psühholoogilise testi, prooviülesande lahendamise või muu taolisega, siis on heaks tavaks, et Sinu küsimustele on intervjuul vähemalt sama palju aega kui tööandja küsimustele. Sinu küsimused on ühest küljest küll heaks võimaluseks tööandjale muljet avaldada, kuid sama oluline on saada selgust juhi isikust, ettevõttes valitsevatest normidest, ettevõtte eesmärkidest ja sellest, milline sinu kui tulevase töövõtja roll selles organisatsioonis tegelikult saab olema. 
Siin algab tegelik sisselamine uuele töökohale. Mida varem ja põhjalikumalt sa oma tulevase töö, meeskonna ja organisatsiooni kohta vajalikku infot saad, seda parem. Kui peaks selguma, et see koht pole siiski Sinu jaoks, säästad nii enda kui värbaja aega. Samas, kui kõik sobib, siis oled esimesel tööpäeval juba piisavalt ettevalmistunud, et end enesekindlalt tunda. 

4. ÄRA UNUSTA TAUSTAKONTROLLI

Uue töökoha valik on töötaja jaoks reeglina palju kaalukam otsus kui tööandja jaoks. Ometi teevad tööandjad põhjalikku taustakontrolli sagedamini kui töötajad. Tööandja küsib tavaliselt soovitajate kontakte, kelle käest Sinu kohta lisainfot uurida. Ka Sul tasub intervjuul küsida luba, et rääkida ettevõtte töötajate ja klientidega või samalt ametikohalt lahkunud töötajaga. Sedasi saad oluliselt laiema ettekujutuse nii tulevase töö, ettevõtte kultuuri kui ka inimeste kohta, kellega edaspidi päevast päeva koos töötad. 

5. ESIMESED TÖÖPÄEVAD: JULGE KÜSIDA TAGASISIDET

Pärast töölepingu sõlmimist kipub paljudes ettevõtetes ülemuse tähelepanu Sinule vähenema. Reeglina väljendub see ebapiisavas informatsiooni jagamises, puudulikus tagasisides ja väheses tunnustuses, mis annaks sulle märku, et teed õiget asja. 98% Eesti ettevõtete juhtidest leiab, et nende uks on töötajatele alati avatud, selgus mullu CV Keskuse poolt läbi viidud uuringus. Tunnustust ei saa juhilt otseselt nõuda, küll aga on sul oma töö tegemiseks õigus saada vajalikku informatsiooni nii oma ülemustelt, kolleegidelt kui ka organisatsiooni teistelt osakondadelt. Sinu ülesanne on informatsiooni ja tagasisidet oma tööle küsida.

6. JULGE ISE ANDA TAGASISIDET

Ole julge ja avalda viisakalt oma arvamust, kui leiad, et midagi on väärt esile tõstmist või saaks ettevõtte tööprotsessi paremaks muuta. Eelmisel aastal Swedbankiga liitunud Andra Pärnpuu teab omast kogemusest rääkida, et kui uus juht palus temalt tagasisidet, mõtles temagi, mida ja kuidas öelda. „Uue töötajana paluti mul sageli tagasisidet anda, hinnangut jagada. Alguses olin ettevaatlik ja kahtlev, et kas seda ikka võetakse tõsiselt,“ räägib Pärnpuu. “Aja möödudes muutusin arvamuse avaldamisega järjest julgemaks, sest seda väärtustati. Hakkasin rohkem tagasidet andma ja seda ka vastu saama,“ sõnab ta. “Vastastikune tagasiside tekitab töösuhtes usaldust,“ soovitab Andra seda teistelegi.

7. TUTVU TÖÖKAASLASTEGA

Just inimestest Sinu ümber sõltub väga palju, kui mugavalt ja enesekindlalt sa end oma uuel töökohal tunned. Käi ringi ja tutvusta ennast, tutvu teiste inimestega, tunne siirast huvi nende vastu. Võta osa ettevõtte üritustest, meeskonna projektidest, uutest algatustest - nii saad ise oma töökeskkonna kujundamisel kaasa rääkida ja igapäevane tööelu muutub oluliselt mitmekülgsemaks. Nii märkad peagi, et tööl on hea olla, sul on ümber inimesed, kes on sulle abiks ja kellele ka sina saad abiks olla. 

8. SEA ENDALE EESMÄRGID

Kuidas uues töökohas aru saada, et sa teed oma tööd ootuspäraselt? Üks lahendus on muidugi eespool mainitud ülemuselt saadav tagasiside. Teine lahendus on koos ülemusega seada endale mõõdetavad eesmärgid, mille täitmisel saad endale öelda, et oled oma tööga hästi hakkama saanud. 

Arvamus, et ainult tööandjal on õigus valida enda organisatsiooni sobivaid inimesi, on vananenud. Ettevõtted konkureerivad täna talentide nimel. Muutused rahvastikus, töösse suhtumises ja inimeste üha suurem kalduvus töökohta vahetada on viinud selleni, et Sinul kui töötajal on samamoodi võimalus teha valik erinevate tööandjate vahel.