Võta ühendust siin: tere@brandem.ee +372 512 6674
Päevalehes ilmus täna meie artikkel: "töövestlusel tuleb ettevõtet müüa!"
Artikkel ilmus 21. aprilli Eesti Päevalehe paberlehes. Avaldame Brandemi blogis täismahus.
On töövestlus. Värbaja ja tööle kandideerija istuvad laua taga. Värbaja hindab kandidaati – küsib kergemaid ja raskemaid küsimusi, analüüsib vastuseid, kehakeelt jne. Millele värbajad tihti aga ei mõtle, on see, et samal ajal hindab kandidaat tegelikult ka värbajat ja ettevõtet.
Kandidaadi jaoks esindab värbaja potentsiaalset tulevast tööandjat. See, milline on värbaja välimus ja käitumine, sh riietus, olek, sõbralikkus, viisakus, kõnekeel jne – see kõik kujundab kandidaadi arvamust tööandjast. Üha bränditeadlikumas maailmas langetame otsuseid aina rohkem mõjutatuna ettevõtte atraktiivsusest – nii tarbijana käitudes kui ka tööandjat valides. Inimesed eeldavad sageli, et positiivse mainega ettevõttes töötamine aitab hiljem karjääriredelil kiiremini üles liikuda. Tugev tööandja bränd on eriti oluline just värskete ülikoolilõpetajate ja oma ala spetsialistide jaoks, kes tahavad töötada koos tipptegijatega ja saavutada suuri eesmärke.
SUHTU TÖÖVESTLUSESSE KUI JUST NIMELT VESTLUSESSE, MITTE INTERVJUUSSE
Paljud juhid näevad töövestlust kui sündmust, kuhu kandidaat on tulnud end tööandjale n-ö maha müüma. Kandidaat tahab ju tööd saada. Kuid tänaseks on olukord muutunud. Rahvastiku vähenemise ja väljarände tõttu on üha suurem väljakutse värbamises see, kuidas veenda inimesi just Sinu ettevõttesse tööle tulema. Ja pole mõtet unistada, et sobivate inimeste enda juurde meelitamine muutuks tulevikus iseenesest hõlpsamaks. Selle sama kandidaadi nimel, kes Sinu laua taga istub, võistlevad korraga üha rohkemad ettevõtted. Seepärast on viimane aeg hakata suhtuma töövestlusesse kui vastastikusesse müügitegevusse.
TÖÖVESTLUS: KUIDAS TÖÖANDJA HÄID OMADUSI KANDIDAATIDELE EDASI ANDA?
Kandidaadi veenmiseks on tarvis demonstreerida ettevõtte kui tööandja brändi, sh pakutavaid väärtusi. Tööandja turunduse agentuuri Brandem konsultant Marie Siimpoeg pani kirja 7 nõuannet, kuidas seda teha:
1. Tea täpselt, mida tööandjana pakud
Hea kandidaadi endale tööle meelitamise eelduseks on see, et tead, mida tööandjana omalt poolt lauale paned. Miks on Sinu ettevõte parim koht, kus töötada? Mida pakud oma töötajatele? Mis on Sinu tugevused tööandjana, mis eristavad Sind konkurentidest? Milline õhkkond tööl valitseb? Ja nii edasi. Neid kindlaid väljatöötatud põhjuseid on tarvis kandidaadile igas värbamise etapis, sh töövestlusel, kommunikeerida.
2. Värbajana pead tööandja brändi tundma
Lisaks sellele, et ettevõtte juhtkond ise teab, miks on ettevõte kõige parem tööandja, peab ka värbaja seda kindlasti teadma. Kui värbaja tunneb tööandja brändi läbi ja lõhki, suudab ta töövestluse jooksul brändi tugevusi edasi anda. Nii saab kandidaat tööandjast palju selgema ettekujutuse ja tal on lihtsam otsustada, kas pakutavad väärtused motiveerivad - olgu need siis võimalus töötada prestiižses ettevõttes, arenguvõimalus, rahvusvahelised väljakutsed, perekondlik õhkkond vms.
3. Hoolitse selle eest, et töövestlust viivad läbi ettevõtte fännid
Kandidaat näeb ja tajub, kui rahulolevad ja õnnelikud või tüdinenud on töövestluse läbiviijad (värbaja, osakonnajuhid, meeskonnaliikmed). Ettevõtet kui tööandjat ei saa hästi müüa, kui värbaja ise ei ole ettevõtte suur fänn. Kui kandidaadid näevad värbaja enda entusiasmi ja usku ettevõttesse, on nad palju enam meelestatud tööpakkumist vastu võtma. Aga juhul kui värbajal silm ei sära, siis on vähetõenäoline, et kandidaat soovib nendega liituda. Sellisel juhul tuleb teha olulisi muudatusi ettevõtte sees.
4. Räägi vähem, kuula rohkem
“Värbaja küsimused peaksid andma kandidaadile aimu, mida tööandja ootab, et tulevane töötaja ära teeks ja kui oluline on see ettevõtte jaoks” selgitab Lou Adler (The Adler Groupi asutaja ja tegevjuht) ajakirjas Inc. Õigeid küsimusi esitades annad märku, et Sul on pakkuda huvitavaid väljakutseid. Nii tekib kandidaadil tahtmine hakata end Sulle müüma – ta soovib, et värbaja peaks teda piisavalt võimekaks, et väljakutsed vastu võtta. Nii veeretad jutulõnga tema kätte – lase tal rääkida.
5. Vii kandidaadid tööruumidesse ringkäigule
Põhjus, miks väga suur hulk kandidaate ettevõttest juba esimestel kuudel lahkub, on enamasti see, et töövestlusel kandidaadile sõnadega kirjeldatu ei anna edasi tegelikku olukorda ettevõttes. Inimene, kes ei ole näiteks kunagi kaupluses töötanud ei tea, mis teda ees ootab enne kui ta on seda oma silmaga näinud ja päriselt kogenud. Kui kandidaat saab kontoris, laoruumis või mujal „tagatoas“ ringi jalutada, mõne inimesega tutvuda ja näha, mida ja kuidas ettevõttes päriselt tehakse, saad nii Sina tööandjana kui ka kandidaat hinnata teie omavahelist sobivust.
Sellist nippi kasutab Eestis näiteks ka Solarise Toidupood, kus tööle kandideerijaid kutsutakse ringkäigule poeruumidesse. Personalidirektori Palmi Lindjärve sõnul on nendest ekskursioonidest tõepoolest mõlemale poolele kasu. „See on suurepärane võimalus tutvuda lisaks töökeskkonnale ka inimestega, kes on tööotsija potentsiaalsed tulevased kolleegid ning tööotsijal on juba võimalus ennast ette kujutada meeskonna liikmena,“ lisab Lindjärv. Pärast ringkäiku on vajalik veelkord viia läbi töövestlus ja veenduda selles, kas kandidaadil on jätkuvalt huvi ettevõttes töötada. Kui motivatsioon on olemas, siis on õige aeg ka põhjendada, miks on Sinu ettevõte parim koht sellise töö tegemiseks. Tutvusta kandidaadile põhjalikult töötaja väärtuspakkumist ja kõiki selle komponente.
6. Ütle selgelt, mille nimel ettevõte tegutseb
Töötajatele, ja eriti just noortele, on väga tähtis, mille nimel nende tööandja tegutseb. Mis on ettevõte missioon lisaks sellele, et raha teenida? Selgita kandidaatidele, mis on Sinu ettevõtte see “Miks me olemas oleme?”, “Millist muutust me tahame maailmas esile tuua?”, “Mille eest me seisame?”. See aitab kandidaadil mõista, miks Sinu ettevõtte töötajad ajavad end iga päev mõnusast soojast voodist üles, et tulla tööle ja pingutada ettevõtte edu nimel. Ettevõtte visioon tööandjana peab olema tähenduslik ja usaldusväärne, veenev - nii suudavad värbajad seda kandidaadile lihtsate sõnadega selgitada.
7. Uuri, kas kandidaat peab läbirääkimisi teiste tööandjatega ja kas tegu on sinu peamise konkurendiga või mitte
Nii saad aimu, milliste ettevõtete vastu kandidaat huvi tunneb ja tead, kui kiiresti pead reageerima, et kandidaat endale saada. Milliseid pakutavaid väärtusi peaksid rõhutama, et veenda kandidaat just Sinu juurde tööle tulema (nt paindlikum tööaeg, lisahüved, kõrgem töötasu, pikem puhkus, tasemel meeskond vms)?
Kõige tugevam esmamulje ettevõttest kujuneb esimese isikliku kontakti ajal ehk töövestlusel. Müüv töövestlus on tulemusliku värbamise olulisim tööriist. Et luua eeldused tulemuslikuks värbamiseks, on vaja kirja panna oma ettevõtte töötaja väärtuspakkumine - See on põhjalik vastus küsimusele, miks keegi peaks tahtma Sinu ettevõttes töötada. Töötaja väärtuspakkumisele tugineb kõik. Kui väärtuspakkumine on kandidaadile atraktiivne ja tööturu konkurentidest eristuv, on töövestluse läbiviimine lihtne ja tulemuslik.
Töötaja väärtuspakkumise kommunikeerimine kogu kandidaadi elutsükli jooksul:
- Eelmine lugu: Loovinimeste küsitlus
- Järgmine lugu: 12 põhjust, miks töötaja soovitamise süsteem on katki
Soovid kasulikke artikleid ja uudiseid mugavalt oma kirjakasti?
Liitu uudiskirjaga:
Brandemi uudiskiri lubab Sul olla esimesena kursis tööandja turundus- ja värbamisalaste uudistega Eestist ja mujalt. Samuti jõuavad Sinuni kasulikud materjalid, sh e-raamatud, ning Eesti suurima tööjõuturu- ja palgauuringu tulemused.